Predpokladáme, že ak čítate túto stránku, šógi vás zaujíma i hlbšie. Rady tu popísané prosím berte s rezervou, ide o subjektívny názor autorov. Ako teda začať?

Zaujímajte sa o šógi

Tak ako pri každej činnosti, i v šógi je k zlepšeniu sa potrebná trocha zvedavosti, odhodlanie učiť sa a chuť dozvedieť sa čosi nové — ktorú pravdepodobne máte, kedže ste sa dostali až sem. Na Internete nájdete mnoho rozličných zdrojov šógi-informácií, no bohužiaľ väčšina je v japončnie. Teda až na pár svetlých výnimiek v angličtine a túto stránku pochopiteľne 🙂

Z pomedzi materiálov v angličtine za zmienku rozhodne stoja Hidetchiho video lekcie šógi na YouTube. Hidetchi vo svojich videách začína od najelementárnejších základov a postupuje až po zložitejšie problémy v šógi. Vytvoril rozličné playlist-y venované šógi, z ktorých by sme vám radi odporučili:

Ak preferujete pred hovoreným slovom písanú angličtinu, odporúčame vám preštudovať si stránku www.shogi.net/kakugen/ na ktorej nájdete porekadlá a ich podrobné vysvetlenie. Ak pochopíte, čo vravia porekadlá a naučíte sa ich využívať v hre, vaše schopnosti v hre sa iste posunú výrazne vpred. Porekadlá totiž často upozorňujú okrem správnych ťahov aj na tie nesprávne, ktorých sa možno dopúšťate.

Ak by sme porekadlá zaradili na druhý stupienok pri nikdy sa nekončiacej ceste v zdokonalovaní sa v šógi, na prvom je znalosť samotných pravidiel a z toho vyplývajúca schopnosť pohybovať figúrkami, tak na ďalšom sa rozhodne ocitne ”teória šógi” (jap. džoseki). Existujú rozličné typy džoseki, rozdelené podľa toho na akú časť hry sa vzťahujú. Rozhodne dôležité a relatívne zvládnuteľné sú hrady a otvorenia. Viac informácií o hradoch nájdete v už odporúčaných Hidhetchi-ho videách.

Riešte cume

Cumešógi sú niekedy jednoduchšie, niekedy zložitejšie úlohy, ktorých cieľom je dať kráľovi mat v určitom vymedzenom množstve ťahov, no dôležitý pri tsume je fakt, že každý ťah musí byť šach. Riešenie týchto problémov je veľmi dôležitou zložkou tréningu šógi, pretože sa tak naučíte dobrým ťahom v koncovke, kde často musíte obetovať aj silné figúry, aby ste zvíťazili. To však mnohým začiatočníkom robí problémy. Je to istý zlozvyk, ktorého sa hráč najefektívnejšie zbaví práve riešením cume. Ako sa dostať k takýmto úlohám? Stačí do google zadať tsume shogi a zobrazí sa vám množstvo odkazov na stránky, kde nájdete cume rozličných obtiažností. Odporúčame prejsť si týchto úloh čo najviac, zlepšíte si tým nie len koncovku. V neposlednom rade sa dajú zakúpiť rôzne knižky s tsume problémami na internete a v dnešnej dobe tiež stiahnúť aplikácie s tsume úlohami do vašich smartfónov a tabletov.

Hrajte šógi

Hrajte proti počítaču. Existuje mnoho programov hrajúcich šógi. Ak porovnáte silu a cenu, najlepšou voľbou je pravdepodobne Bonanza. Ide o program na vysokej hráčskej úrovni, oveľa vyššej než prvý amatérsky dan. No na rozdiel od človeka ktorý má dan, počítač má na vás neustále čas. Pri hraní si samozrejme nastavte hendikep. Ak dokážete pravidelne poraziť Bonanzu na štyroch kúskoch, ste na tom na slovenské pomery celkom dobre. Ak so šógi začínate, je lepšie zahrať si proti Bonanze s vyšším hendikepom, osem- a neskôr šesť-kúskovým handicapom, až dokým nenaberiete hernú istotu odzrkadlenú jej pravidelným porážaním.

Hrajte na internete. Ako začínajúci hráč nájdete vyrovnaného súpera skôr na serveri playok.com alebo 81Dojo.com. Neskôr, je ale vhodné presedlať na Shogidojo 24, herný server spravovaný Japonskou asociáciou šógi, kde síce vaše úspechy budú zrejme nižšie, no naučíte sa viac.

Hrajte s luďmi. Okrem zábavy si môžete pomerať sily proti živému oponentovi a tiež zistiť, nakoľko ste sa zlepšili vďaka vášmu tréningu. Pokiaľ ste z Bratislavy, Košíc prípadne okolia, výborným miestom na hranie šógi sú pravidelné stretnutia organizované SAŠO.

Sledujte hry iných hráčov. Nie každý ťah v danej situácii je vždy správny, ale i tak sa môžete naučiť mnohým taktikám. Je dôležité “odkukať nejaké tie triky” od skúsenejších hráčov, aby ste týmto trikom nenaleteli, keď ich budú skúšať na vás. Alebo, aby ste ich vy mohli skúšať na oponenta. Je dobré, ak sa k vám dostanú komentované partie. Také robí napríklad už spomínaný Hidetchi . Ešte lepšie je, ak vidíte naživo diskusiu k nejakej partii. Nehanbite sa tiež pýtať a uvažovať s ostatnými hráčmi, ak vás samozrejme nepožiadajú o opak. Môžte skonfrontovať váš názor s názorom iných a náisť tak trhliny vo vašej, prípadne ich taktike.

Nebojte sa prehrať

Hrávajte so skúsenejšími hráčmi a nebojte sa ich. Prehráte? No a? Vedzte prosím, že súčasne s prehrou ste sa niečo naučili a stávate sa po malých krôčikoch silnejším a teda i nepríjemnejším oponentom. Už aj váš oponent si bude musieť neskôr dávať pozor na vaše ťahy. Po hre so skúsenejším hráčom si skúste rozobrať niektoré situácie na doske, môže vás upozorniť na ťahy, kde ste podľa jeho názoru spravili chybu. Počúvajte akékoľvek užitočné rady, ktoré vám ostatný hráči poskytnú. Samozrejme nestačí iba počúvať a chápať, je dôležité skúšať získané poznatky aplikovať v hre. Že vám to nevyjde tak, ako by ste si predstavovali? Nevadí, treba sa poučiť z chyby.

Do kategórie nebojte sa prehrať iste patrí aj vracanie ťahov o ktorom by sa dalo v krátkosti povedať len jediné nerobte to. Ak vraciate ťahy späť, potom po chybe nepríde zaslúžený trest a tú istú chybu zopakujete aj budúcich hrách. Ak chcete a váš oponent s tým súhlasí prediskutujte správny ťah na konci hry prípadne i počas nej, no po diskusii hrajte ďalej od chybného ťahu.

Posledným no nemenej dôležitým bodom, je strach so súpera. Ako sme naznačili vyššie, netreba sa báť prehry a o to menej súpera s ktorým hráte. Pravdepodobne tak ako pri každej činnosti, pri ktorej stoja proti sebe dvaja ľudia, morálka/strach/motivácia hrá rolu a ovplyvňuje výsledok. Dôležité je zabaviť sa, zahrať si a zlepšiť sa. Pokiaľ s niektorým súperom prehrávate dlhodobo, zvážte a dohodnite sa na hendikepe. Sily by sa tým mohli vyrovnať. Ak neviete vašu relatívnu silu, zvoľte si dvoj-kúskový hendikep. Ak prehráte tri, či päť hier po sebe, skúste štvor-. Ak tomu bude naopak nechajte súpera hrať aj so strelcom.

Pri hre rozmýšlajte

Táto rada znie naivne, no je dôležitá. V počiatočnej fáze zoznamovania sa so šógi majú hráči radosť z toho, že ťahajú figúrkami. Pri tom ale zriedka kedy uvažujú nad tým čo sa deje na doske. Nasledujúci, ani nie zdaleka úplný a správny, zoznam uvádza niektoré kritériá, ktoré by vám mali pomôcť pri rozhodovaní o nasledujúcom ťahu.

  • Potrebujete mať ucelenejšiu predstavu o tom, kde chcete útočiť a aké figúrky mienite pri útoku využiť. Vaše najbližšie ťahy by preto mali byť venované aktivácii potrebných figúr v “správnej” postupnosti. Ktorá postupnosť ťahov je tá správna vám samozrejme nik nepovie, pri istých špecifických situáciách ju ale vysvetlujú vyššie spomínané džoseki.
  • Podobne pri obrane treba uvažovať kam umiestnite kráľa a ktoré figúrky sa budú starať o obranu. Najbližšie ťahy by mali mať za úlohu obrániť kráľa, navzájom by sa mali pokrývať a navyše by nemali brániť v aktivácii útočiacich figúr – začiatočníci si napríklad často zablokujú strelca.
  • Kto má iniciatívu? Je dôležité uvedomiť si, či vy reagujete na oponenta, alebo oponent reaguje na vás. Na základe toho musíte rozmýšlať ako súpera prinútiť, aby reagoval na vaše ťahy (ak má iniciatívu súper), alebo (ak ste iniciatívny vy) ako súper môže zabrániť vašej iniciatíve a v takom prípade treba urobiť protiopatrenia voči tomuto ťahu ale bez toho, aby ste stratili iniciatívu.
  • Zakaždým sa pýtajte – čo získam nasledovným ťahom? Samozrejme platí, skúsenejší hráč vidí viac ťahov dopredu, prípadne si spomína na to ako to bolo pri inej podobnej hre. No na začiatok rozhodne stačí rozmýšlať ťah / dva dopredu.
  • Ako by som pokazil svoj vlastný plán? Treba nájsť aj riešenie takéhoto problému, inak súper môže použiť presne ten ťah, ktorý sa Vám nepáči.
  • Vždy si dávajte pozor na diagonálu strelca, obzvlášť ak ho má súper na ruke. Vyhýbajte sa fatálnym vidličkám kráľ-veža, kráľ-zlatý generál, veža-zlatý generál a podobne.
  • Kto je bližšie k výhre? Ja alebo súper? Na túto tematiku Hidetchi vytvoril skvelé video Speed Calculation and “Z”.

Nevzdávajte sa!

Veľa razy môžete dostať pocit, že už sa nezlepšíte, že vaše ťahy sa už nemôžu zlepšiť. To NIE JE pravda!!! Jediné, čo musíte robiť, je ďalej hrať, trénovať, analyzovať, skúšať. Po čase sa výsledky zaručene objavia. Jediný spôsob ako sa nezlepšiť v šógi je prestať hrávať.

Prajeme vám veľa úspechov…